Top
Afvallen met een hardloopband

Overgewicht en obesitas! Wat kun je eraan doen? 

Nederland is een welvarend land. Een gevolg hiervan is dat een groot deel van de bevolking overgewicht en obesitas heeft. Meer dan de helft van alle mannen heeft overgewicht. Je hebt pas overgewicht als je BMI hoger is dan 25. We berekenen je BMI op de volgende manier. Je gewicht delen door je lengte x lengte. Voorbeeld: Ik weeg 72 kilo en ik ben 1,81 groot. Dan word de formule
72: ( 1,80x1,80) = 22,2. We hanteren het volgende schema om te kijken of je gezond ben of overgewicht en obesitas heeft.
   
Kleiner dan 18,5 Ondergewicht
Tussen 18,5 - 25 Normaal
Tussen 25 - 30 Overgewicht
Tussen 30-40 Obesitas
Groter dan 40 Morbide Obesitas
 
Een nadeel voor het berekenen of je overgewicht en obesitas heeft is dat BMI gebaseerd is op gemiddelde en geen rekening houd met bijvoorbeeld spiermassa.
 

Sporten en afvallen een ideale combinatie?

 
Sporten en afvallen horen bij elkaar. Wil je gaan afvallen dan moet je in beweging komen dat houd je gezond, maar doe dit wel met beleid want je lichaam is niet gewend aan bepaalde inspanningen. Volg daarom ook altijd een trainingsschema en laat een professional naar dat trainingsschema kijken. Als je zelf wilt sporten en afvallen is het heel belangrijk om goed naar je hartslag te kijken. Je hartslag moet tussen de 60- 70 % van je maximale hartslag zijn. Je maximale hartslag is je 220- je leeftijd. Een voorbeeld: Ik ben 30 jaar dan is mijn maximale hartslag 220-30= 190. Om af te vallen moet mijn hartslag tijdens het sporten en afvallen tussen de 114 en 133 zijn. Houd hier rekening mee tijdens het sporten en afvallen.
 


Hardlopen met hartslagmeter

Alle loopbanden van ons zijn voorzien van een hartslag meter.  Hardlopen met een hartslagmeter is erg belangrijk om je doel te bepalen van je training. Hierboven heb ik al vertelt dat het belangrijk is  als je  wilt afvallen dat je hartslag niet hoger mag zijn dan 70 % van je maximale hartslag. Ga je trainen om je conditie te verbeteren dan is het belangrijk om niet hoger te gaan dan 80% van je maximale hartslag. Kies daarom altijd een loopband met een hartslagmeter uit. Ga hardlopen met hartslagmeter en je haalt je doel met gemak.